söndag 6 juli 2014

Vernissage

Igår drog utställningen igång med vernissage. Då var det mingel för fulla muggar.

Skylten på plats och redo att slå upp portarna.
Sista förberedelserna klara, snacks och dricka på plats.
Sara, en av mina modeller kikade förbi. Fick ställa upp som modell även denna dag. Nu bredvid sina tavlor.
Tack till alla som kikade förbi. Jättekul att ni kom!

måndag 30 juni 2014

Utställning i Borgholm

Nu är det snart dags för utställning! På lördag drar den igång med vernissage. Sedan kommer utställningen hålla på till 14 juli. Platsen är Stenhallen i Borgholm. Öppet alla dagar 14-20. Hjärtligt välkomna!

lördag 21 juni 2014

Bortglömd IR-bild

Jag hade glömt bort att jag tog ett par IR-bilder när vi var på utflykt med klubben senast. Här är en av dem.


Lite bin, en geting och Jana

Förra helgen fortsatte på bi-temat. Först hade jag en geting (nästan ett bi) på besök hemma i fönstret som var rätt slö och lätt att fota. Sedan var vi uppe vid kuporna så Jana fick testa sin nya ringblixt (själv fick jag nöja mig med min gamla ringlight). Hon lyckades knäppa några riktigt bra bilder. Sedan gick vi ner och lurpassade på dem när de landade för att dricka.

lördag 7 juni 2014

Bikotte

Häromdagen fick jag vara med och plocka en bikotte. En skitstor kotte bestående av massor av bin.

Såna här kottar ser man inte varje dag.

Kotten nerplockad och nedstoppad i ett spann.

Jag tar hellre ett spann kallt vatten än att få det spannet över mig.

Alla bin ihällda och locket på och vips så har en ny kupa kommit igång.

Rumpan i topp är ett tecken på att drottningen är i närheten. Just nu upptagen med att göra sig hemmastadd i sin nya kupa.
Jag passade även på att bevaka landningsbanorna på de andra kuporna i närheten. Där var det tät trafik. Men alla bina var jättesnälla och stack mig inte en enda gång.

tisdag 3 juni 2014

Jana

I söndags blev det några bilder på Jana. Testade lite motljus igen. Alltid kul. Har bestämt mig för att jag ska öva mer på det.

Fotoklubb på besök

I lördags var Askersunds fotoklubb på besök på ön. Vi var några stycken från Ölands fotoklubb som mötte upp med dem och åkte på en gemensam utflykt. Kul att träffa folk från andra klubbar och knyta lite kontakter. Vad gäller foto så blev det mest macro, eller ja det blev bara macro.


fredag 23 maj 2014

Petra IR

Jag firade Norges nationaldag i lördags med en fotoshoot med Petra. Vi började med en promenad på Bergstigen i skinande sol och fortsatte sedan hemma i trädgården och avslutade inne i studion. Det var första gången jag fotade Petra och hon var en fantastisk modell. Det resulterade i många bra bilder. Här är ett litet urval.










Assistent

Det är alltid bra att ha en assistent när man fotograferar. Till exempel när man testar sin ljussättning så kan man låta sin assistent stå där modellen ska stå. På detta sätt så får modellen vila och slipper tappa fokus i onödan. När man sedan är nöjd med ljussättningen så kan modellen ställa sig framför kameran och börja köra direkt.

Här står Festis på plats och testar ljuset.

Och när vi var nöjda så kunde en utvilad Petra rocka järnet.